Systemisch werken met teams
Willen jullie als team een probleem oplossen of antwoord op de vraag ‘hoe nu verder?’. Of misschien willen jullie wel meer inzicht in persoonlijk of professioneel leiderschap. Een organisatieopstelling helpt jou en het team verder. Organisatieopstellingen, ook wel systemische opstellingen genoemd, zijn een krachtige methode om de dynamieken en verborgen patronen binnen een organisatie of team zichtbaar te maken. Net zoals familieopstellingen zich richten op familiebanden en persoonlijke relaties, richten organisatieopstellingen zich op de interacties en structuren binnen teams. Door gebruik te maken van representanten of objecten die verschillende rollen en elementen binnen de organisatie vertegenwoordigen, krijgen we inzicht in de onderliggende oorzaken van conflicten, inefficiënties en andere problemen.
Krijg inzicht in de onderliggende oorzaken van conflicten, inefficiënties en andere problemen.
Waarom systemisch werken met teams?
Soms zijn er onuitgesproken dynamieken binnen teams. Herken je dat? Om samen te groeien is het belangrijk om deze dynamieken te verkennen. Verborgen oorzaken van problemen worden zichtbaar, wat de weg vrijmaakt voor effectieve oplossingen. Organisatieopstellingen, ook wel teamopstellingen genoemd, zijn geschikt om met collega’s uit te voeren omdat ze een veilige en gestructureerde omgeving bieden. Het helpt jullie bij het open communiceren met elkaar. Ook ontstaat er meer begrip en samenwerking met de ander. Zo zullen effectiever en harmonieuzer met elkaar functioneren.
Kies voor een organisatieopstelling wanneer je:
- Conflicten binnen het team ervaart en het onduidelijk is waar de oorzaak ligt
- Samenwerkingen stroef verlopen
- Leiderschap en verantwoordelijkheden onduidelijk zijn
- Besluitvormingsprocessen geblokkeerd zijn
- Projecten continu vastlopen
- De bedrijfscultuur onder spanning staat
Voordelen Organisatieopstellingen:
- Verbeterde communicatie
- Versterkt teamverband
- Verborgen problemen inzichtelijk maken
- Verhoogde productiviteit
- Persoonlijke groei
Organisatieopstelling aanpak: zo gaan we systemisch te werk
Een organisatieopstelling/teamopstelling is mogelijk inhouse op jullie eigen kantoor of in onze praktijk in Volendam. We starten altijd met een inleidend gesprek met een manager of teamleider. We bespreken de vraag of probleem dat binnen de organisatie speelt. Jullie kiezen representanten uit de groep deelnemers. Deze representanten staan symbool voor verschillende elementen binnen de organisatie, zoals medewerkers, afdelingen, klanten, doelen, of abstracte concepten zoals “samenwerking” of “conflict”.
Als er geen groep beschikbaar is, gebruiken we poppetjes of kussens. De manager plaatst de representanten intuïtief in de ruimte. De posities en afstanden tussen de representanten geven informatie over de relaties en dynamieken binnen de organisatie. Deze opstelling creëert een ‘levend’ beeld van het organisatiesysteem. Wij observeren de opstelling en stellen vragen aan de teamleden over hun gevoelens en ervaringen in de toegewezen rol. Tijdens de opstelling zorgen we voor de nodige interventies. Zoals het verplaatsen van representanten, toevoegen van representanten of het uitspreken van bepaalde zaken. Na de opstelling nodigen we de deelnemers uit de inzichten en gevoelens te integreren. Samen met de manager bespreken we de bevindingen over het systemisch werken met het team.
Wil je meer informatie over organisatieopstellingen? Neem dan vrijblijvend contact op. We kijken graag met je mee!
Samenwerkingen
In onze praktijk geloven we in samenwerkingen. Om jullie het beste te helpen en de effectiviteit van de sessies te verhogen werken we samen Proftrainingen en Relatiecompagnie. Proftrainingen is dè specialist als het gaat om het tot groei en bloei laten komen van talent. Zij maken tijdens hun effectieve workshops, cursussen, trainingen en opleidingen gebruik van de unieke BIMAS-trainingsmethode. De Relatie Company heeft meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van relaties. Onze aanpak onderscheidt zich van andere doordat we op zoek gaan naar de bron van het ‘probleem’ of de ‘klacht’.